Vi söker en Team Leader inom sömn- och ventilationsterapi

Vill du vara en del av en dynamisk arbetsmiljö och få möjlighet att påverka och utvecklas inom ett växande företag?

PeakSearch rekryterar nu till en mycket attraktiv möjlighet som Team Leader till Medidyne, ett nordiskt företag med över 100 duktiga teammedlemmar och kontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Som Team Leader är ditt uppdrag att optimera försäljningen av Philips produktportföljen i Sverige genom ett eget säljansvar samt genom att leda, stötta, guida och utveckla säljteamet.

Säljteamet arbetar mot gemensamma mål med syfte att skapa tillväxt och nöjda kunder genom att arbeta mot såväl kvalitativa som kvantitativa mål.

Ditt viktigaste bidrag blir att skapa en tydlig övergripande plan som ger förutsättningar för säljteamet att nå målen genom att arbeta agilt, dynamiskt, strukturerat och systematiskt med säljarbete och upphandlingar.

Du leder säljteamet, men har precis som övriga även ett eget säljansvar.

Avdelning: Du ansvarar för Philips Sleep & Respiratory Care (sömn- och ventilationsterapi)-verksamheten.
Säljteamet Philips Sverige: Team Leader och 2 st Produktspecialister
Kärnteamet Philips Sverige: 2 st Produktspecialister, 2 st Customer service, VD. Inom 2-4 år ser vi en fördubbling av teamet.
Rapporterar till: I din roll rapporterar du till VD, Mikael Lidén.
Lokalisering: Sverige med hemmakontor.

Ansvarsområden

Rollen innebär ansvar för att uppfylla affärsområdets tillväxtmål genom att skapa ökad försäljning och ökad vinst.

Team Leadern utvecklar de strategier och taktiker som krävs för att uppnå försäljningsmålen. Rollen ansvarar för att kommunicera dessa och för hur Säljteamet ska genomföra dem. I rollen som Team Leader är du styrande i teamet, men jobbar som en del av gruppen och utför i stor utsträckning samma arbetsuppgifter som den övriga gruppen. I din roll har du dock mer fokus på att utveckla och ta fram sätt att prestera bättre och nå de satta målen.

Team Leadern ansvarar för att skapa en tydlig plan, strategi och taktik för hur organisationen ska kartlägga potentiella kunder med målet att vinna upphandlingar och öka försäljningen. Här är ett aktivt målgruppsarbete en nyckelfaktor.

Team Leadern ansvarar för att på ett strukturerat sätt motivera, behålla och utveckla Säljteamet för att uppnå försäljningsmålen.

Coaching: Rollen innebär är att vara ledare. Team Leadern ägnar viss del av sin tid åt att coacha Säljteamet för att stödja dem och få dem att utvecklas, växa och prestera optimalt.

Planering och struktur: Team Leadern ansvarar för den övergripande planen för säljarbetet. Det innebär att tillsammans med Säljteamet sätta gemensamma mål och planer för att uppnå dessa. Team Leadern stödjer Säljteamet med att arbeta strukturerat för att uppnå målen.

Utveckling: Team Leadern ansvarar för att ständigt utveckla säljarbetet tillsammans med Säljteamet.

Profil

Erfarenhet och kvalifikationer

  • Akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet
  • Erfarenhet av framgångsrik klinisk försäljning mot sjukvården
  • Erfarenhet av att arbeta med medicinteknisk utrustning
  • Kunskap om det svenska sjukvårdssystemet
  • Erfarenhet av upphandlingsarbete är starkt meriterande
  • Erfarenhet inom sömn- och ventilationsterapi för patienter i hemmet är en fördel
  • Goda kunskaper i MS Office och CRM
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift

Kompetensprofil

I rollen, förväntas du:

  • Vara tålmodig, prestationsorienterad, motiverande och orädd, samtidigt som du förväntas ha ett naturligt driv för förbättring och förenkling
  • Besitta goda ledaregenskaper och inte vara konflikträdd
  • Kunna ta snabba beslut och se helheten och avgöra vad den bästa lösningen är för gruppen i helhet samt för företaget i det stora hela
  • Vara stresstålig och ha en ödmjuk sida då ansvaret för ditt team och deras arbetsmiljö vilar på dig
  • Vara organiserad och strukturerad för att kunna prioritera rätt och sköta många arbetsuppgifter på ett effektivt och noggrant sätt
  • Ha ett starkt kundfokus och förmåga att kommunicera tekniska koncept på ett förståeligt sätt

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Ytterst ansvara för budgeten och resultat inom affärsområdet
  • Regelbundet stämma av resultat mot budget med VD
  • Fördela via mejl inkommande förfrågningar inom området
  • Regelbundet och kontinuerligt stämma av det dagliga arbetet och dess planering med de närmsta kollegorna
  • Vid upphandlingar diskutera med gruppen vem som ska ansvara/arbeta med en viss upphandling och informera/diskutera detta med VD
  • Tillsammans med närmsta kollegorna ta fram första budgetutkast inför nytt finansår
  • Ansvara för att mappningen för produktgrupperna är uppdaterad och korrekt

Möjligheter

  • Du kommer arbeta i ett växande företag med en dynamisk och agil arbetsmiljö med möjlighet att påverka och utvecklas i en kultur som bygger på ett stort eget ansvar
  • Du kommer att ha en nyckelposition med stort inflytande på den svenska marknaden och företagets utveckling och resultat för bolagets Philips produktportfölj som har en stor potential i Sverige
  • Du kommer vara en del av ett engagerat, erfaret och kunnigt Säljteam som värdesätter samarbete och kunskapsdelning
  • Du kommer att få möjligheten att arbeta med innovativa produkter som gör verklig skillnad i sjukvården
  • Du kommer att få möjlighet att göra skillnad och utföra arbete som är viktigt och som tillför värde till verksamhetens tillväxt. För rätt person finns goda möjligheter till personlig och professionell utveckling

Kontakt, intresseanmälan och dialog

För kontakt, intresseanmälan och dialog om tjänsten som Team Leader kontakta Andrea Backlund eller Magnus Klingberg ansvariga Rekryteringskonsulter på PeakSearch.